23948sdkhjf

Ny Salling Group-strategi: - Der er et kæmpe potentiale

Non-food skal have en større strategisk plads hos Danmarks største dagligvarekoncern

Vækst og fremgang. 

Det lyder som indledningen på en hvilken som helst bog om god forretningsførelse - men ikke desto mindre er det de to nøglebegreber, som Salling Group-direktør Anders Hagh fremhæver over for Finans

Og så skal den samlede koncern være "større på færre områder", slår han fast over mediet. 

- Især på ét område ser jeg mulighed for at gøre markant mere end i dag. Det er på hele salget af nonfood - herunder tøj. Vi skal i den nye strategi finde ud af, hvor trykket skal lægges, siger han til Finans og understreger, at "der er et kæmpepotentiale" på et "grænseløst marked" for onlinehandel.

Salling Group-butikker og -medarbejdere

  • Antal butikker i Salling Group pr. 31. december 2022:
  • Netto Danmark: 520
  • Netto Tyskland: 342
  • Netto Polen: 663
  • Bilka: 19
  • Føtex og Føtex Food: 109
  • Salling Stormagasiner: 2
  • BR: 29
  • Starbucks: 14
  • Carl's Jr.: 16
  • Basalt : 10
  • I alt: 1.724
  • Salling Group beskæftigede per 31/12-2022 59.696 medarbejdere på tværs af Tyskland, Polen og Danmark

Kilde: Salling Group

Som udgangspunkt er den største drivkraft bag Salling Groups forretning dagligvarer, men ifølge direktøren skal non-food-varer altså fylde mere i fremtiden. 

De nye strategitanker hos koncernen holder sig på nuværende tidspunkt mest af alt på Salling Groups kontorgange, og derfor er Anders Hagh påpasselig med at røbe konkrete detaljer herfra. 

Sikkert er det dog, at eksempelvis Bilka-grenen i koncernen i den nærmeste fremtid opgraderer på samtlige 19 varehuse

En samlet investering på et tocifret millionbeløb. 

Her påpegede Bilka-direktør Mark Nielsen tidligere, at samspillet mellem nethandel og den fysiske del af koncernens aktiviteter skal være mere udbredt i fremtiden. 

- Det er et kendt vilkår, at rigtig mange kunder kommer langvejs fra for at komme en tur i Bilka. Derfor er vores vigtige opgave at sikre, at kunderne får en oplevelse hver eneste gang, så vi skal sikre, at den tid, kunderne giver os, får de fuldt ud igen, og hvis de ikke har tid til at tage ud i et af vores hypermarkeder, skal de nemt og bekvemt kunne tilgå alle vores varer hjemme fra sofaen, sagde Mark Nielsen i oktober. 

Bilka og Føtex-kæden er de to afdelinger i Salling Group, der - sammen med stormagasinerne Salling i Aalborg og Aarhus - udbyder den største andel af non-food i deres respektive varehuse. 

Salling Group A/S
Regnskabsår 2022 2021 2020
Valuta mia. DKK mia. DKK mia. DKK
Nettoomsætning - - -
Bruttofortjeneste 18,9 18,9 17,1
Resultat af primær drift 1,9 3,0 2,8
Resultat før skat 1,4 2,5 2,3
Årets resultat 1,0 1,9 1,9
Balancestatus 38,0 40,7 37,5
Egenkapital 10,4 9,4 7,6
Antal ansatte 30344 32899 55471
Kilde: CVR

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063